Pipsien laskeminen

Yksi backgammonpelaajan perustaitoja on pipsien laskeminen. Juoksutilanne vaikuttaa lähes kaikkiin päätöksiin; toisiin enemmän, joihinkin vähemmän. Joka tapauksessa on aina tärkeää tietä mahdollisimman tarkka ”pip countti”.

Pipsit täytyy osata laskea tarkasti, mutta myös nopeasti. Jos kello on käytössä, ei aikaa voi tuhlata laskemiseen, vaan se täytyy käyttää laskennan tulosten hyödyntämiseen päätöksenteossa. Kun osaat laskea tarkasti ja nopeasti, myöskin kokonais kognitiivinen taakka pienentyy, ja voit helpommin keskittyä siirron tai tuplauspäätöksen mietintään. Epävarmuus omista laskentataidoista voi myös lisätä stressiä tiukassa paikassa, ja ei se ainakaan hyödyksi silloin ole.

Pipsien laskemiseen on monia tapoja, ja jokaisella on varmasti omat niksinsä ja muistisääntönsä. Yksinkertaisin tapa on tietty laskea yhteen pipsit nappula kerrallaan, mutta se on onnettoman hidasta ja virhealtista, ainakin useimmalle. Käyn tässä artikkelissa läpi pari tekniikkaa, joita itse yleisesti käytän; saa käyttää tai olla käyttämättä, jokaisen täytyy itse löytää itselleen parhaiten sopivat menetelmät.

Tässä en käy läpi muuta kun pipsien laskentaa; tulevaisuudessa,ehkä joku muu jopa, voi kertoa enemmän esim. juoksupelien tuplaamisesta, bear offista, muista juoksumittareista(Keith count, Thorpe count, EPC…)…

Referenssiasemat

Yksi erittäin monikäyttöinen ja helppo tapa nopeaan laskemiseen on referenssiasemien opetteleminen. Itse tärkeimpänä pidän seuraavia asemia

  • kotikentän jokaisessa pisteessä 2 nappia, pip count 42
  • kolmentoista kertotaulu; midpointissa usein 2,3,4 tai 5 nappia
  • midpointissa ja vastustajan barpointissa 2 nappia, pip count 62
  • midpointissa ja vastustajan 5 pisteessä 2 nappia, pipcount 66
  • 2 nappia 7 ja 8 pisteessä, pip count 30
  • kahdessa vastakkaisessa pisteessä 2 nappia molemmissa, pipcount 50
  • 5 prime, jokaisessa pisteessä 2 nappia, pip count on 10 * keskimmäisen pisteen arvo

 

”Mental shifting”

Olisiko tuolle mielessä siirtely toimiva suomennos; ajatuksena siis mielessään siirtää nappeja, jotta päästään helpommin laskettaviin asemiin.

Mental shiftiä käytän kahteen tarkoitukseen:

  • referenssiasemien muodostamiseen; harvoin tilanne on laudalla juuri niinkuin pitäisi
  • pip eron laskemiseen; joskus riittää tietää juoksuero, ja jos tilanne on hyvin samankaltainen molemmilla, mental shifting on nopea ja tarkka tapa laskea erotus

Jos siirrät mielessäsi omaa nappiasi eteenpäin, lisäät lopputulokseen siirron verran; jos taaksepäin, vähennät. Kannattaa siirtää mielessään vain omia nappuloita, muuten sekaannus valtaa mielen äkkiä.

Esimerkki varmasti hahmottaa asian paremmin:

Simple reference position for pip counting

Ylläolevassa kuvassa juoksueron voi laskea helposti siirtämällä mielessään mustan nappuloita siten, että kentät vastaavat toisiaan:

  • siirretään 2 nappia 18/13(2); 10 pipsiä lisättävää (eli valkoisen hyväksi)
  • siirretään 1 nappi 18/8; 10 pipsiä lisättävää
  • siirretään 2 nappia 4/3(2); 2 pipsiä lisättävää

Ero on siis valkoisen hyväksi 10 + 10 + 2 = 22 pipsiä.

Ko. esimerkissä on myös helppo laskea tarkka juoksu referenssi asemien ja mental shiftingin avulla (esim. mustalle):

  • siirretään 6/7 ja 8/7, saadaan 5 prime 6 pisteen ympärille, joka on siis 60 pipsiä. Mitään ei tarvitse lisätä tai poistaa, sillä siirtelyt kumoavat toisensa
  • midissä ja barissa on 2 nappia; 62 pipsiä lisää
  • sitten jää laskettavaksi enää bar pointin nappi, joka on 18 pipsiä.

Mustan pip count siis 60 + 62 + 18 = 140 pipsiä.

Helppoa, eikö totta?

Kategoria(t): Backgammon artikkelit. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 Responses to Pipsien laskeminen

  1. mika sanoo:

    hyvä alku backgammonin yksinkertaisimpaan salaisuuteen
    tapoja laskea pipsit löytyy inthernetistä lissää pilvin pimein
    olemme kaikki yksilöitä, valitkaa paras omalle ”laskupäälle”

    ja sitten alkoi treenit …

    jos joku vielä löytäisi/tekisi/varastaisi/tms. viekkaudella hommaisi sellasen softan joka generoi satunnaisen backgammon aseman pipsien laskemiseen säädettävällä aikarajoituksella.

    Esim. haluat testata edistymistäsi pipsien laskemisessa.

    1) Juot ensin 10 kaljaa tms. virvoketta (optionaalinen, mutta suositeltava)
    2) säädät softan generoimaan kymmenen asemaa
    3) voit asettaa aikarajan pipsien laskemiseen, esim 30 sekunttia/asema
    (nyt siis reenataan, ei kukkaan voi olla mestari heti)
    4) 10*30s* säädettävä väliaika kunkin position välillä (esim. 30s)
    5) saadaan 10 min treeni, 10 propoa, 30 sekkaa aikaa laskea pipsit/propo
    6) treenin jälkeen softa kertoo sulle tulokset:
    6.1. kuhunkin positioon käytetty aika,
    6.2. pipsilukemat (oikein/väärin/kuinka paljon väärin/…)
    6.3. etc. muita mittareita asian oppimiseen

    => 10 min treeni/päivä = 365*10 = 3650 propoa/vuosi

    menee 5 vuotta ja maailmalla kaikki pelkäävät suomalaisia backgammon-pelaajia !

    btw, ostan softan heti !

    -miki

  2. miihkali sanoo:

    Hmmm. Tuon ei pitäisi ihan mahdoton rasti olla, pitää ruveta miettimään. Tiedä vaikka saataisiin SM:iin mukava sivueventti.

Kommentointi on suljettu.